Fästingar

Fästingar utgör ett problem framförallt under året då temperaturen ligger över 5 grader. Då blir de aktiva och sätter sig på både små och stora djur. De är otrevliga och bär inte sällan på sjukdomar såsom borrelia och anaplasma. Genom att minska risken för fästingar att bita sig fast förebygger man på bästa sätt att de smittas av fästingburna infektioner.

Utomlands finns andra arter av fästingar än de som finns i Sverige. Det innebär att de fästingburna sjukdomarna är fler och farligare utomlands än i Sverige. Vid utlandsresa är det synnerligen viktigt att behandla sin hund med fästingdödande läkemedel.

Vid klåda bör alltid veterinär konsulteras och undersökas för att ta reda på orsak. Klåda kan vara tecken på allvarligt tillstånd. Fästingar ger normalt inte klåda eller irritation på annat ställe än där den sitter/suttit.

Behandling och Profylax
Det finns flera behandlingsmöjligheter med alternativmetoder och läkemedel. Exempel på alternativa behandlingar inkluderar halsband med bärnsten och olika dieter innehållandes t.ex. vitlök. Som receptfritt läkemedel finns för hund och katt Frontline spot-on eller spray som kan vara effektivt. Effekten sitter i åtminstone 3 veckor men effekten sviktar lätt efter schamponering.

Halsbandet Scalibor kan också köpas receptfritt till hund. Effekten sätter in efter ca 1 vecka och håller i sig 5-6 månader. Skall inte användas till valpar under 7 veckors ålder och inte till hundar som kommer i tät närkontakt med barn. Det är särskilt farligt för barn som tenderar att stoppa halsbandet i munnen. Observerar att Collieraser eller korsningar med Collie inte skall behandlas med halsbandet. Används inte till katt.

Halsbandet Seresto vet. finns receptfritt för hund. Kan användas till alla hundraser och valpar över 7 veckors ålder. Halsbandet är effektivt d.v.s. både dödande och avstötande i upp till 8 månader. Halsbandet är vattentåligt för sin effekt och behöver inte tas av vid bad. Det tål även schamponering 1 gång per månad.

Seresto vet. finns på recept för katt över 10 veckors ålder. Effekten är likvärdig med hund och sitter således i upp till 8 månader.

Vid belastning av halsbandet Seresto vet. finns en säkerhetsutlösning. Om djuret t.ex. fastnar i en gren går halsbandet av. Det finns även möjlighet att sätta på reflexer på halsbandet.

Om man inte är nöjd med effekten av receptfria preparat finns ett flertal andra läkemedel på recept.Sitter väl fästingen fast finns flera hjälpmedel att köpa på kliniken för att underlätta att få med hela fästingen vid borttagningen.

Brun hundfästing vid resa utomlands
Vid resa utomlands hjälper kliniken till att ni får med för er hund rätt parasitavvisande läkemedel.

Vid utlandsresa framförallt i södra Europan är det mycket viktigt att förebygga fästingangrepp med fästingavstötande och dödande läkemedel. Den bruna hundfästingen bär nämligen på babesia, monocytär ehrlichia och hepatozoonos. Dessa sjukdomar är allvarliga och finns inte i Sverige.

Parasiter

Kontakta kliniken