Resa med hund

Lerums djurklinik hjälper till med föreberedelser för resa med djur. Observera att det kan vara nödvändigt med intyg från distriktsveterinär för att kunna resa till vissa ställen i världen.

LERUMS DJURKLINIK utför godkänd ID-märkning, utfärdar pass, avmaskar och vaccinerar med godkända vacciner.

Det är många tidsintervall att passa och rekommendationer att ta hänsyn till och vi hjälper naturligtvis till med frågor om resor. Kontakta gärna kliniken.

RESA MED HUND TILL NORGE
För att kunna resa Norge krävs pass till smådjur, godkänd ID-märkning samt hos veterinär dokumenterad avmaskning mot dvärgbandmask 24-120 timmar innan inresa till Norge.

Norges veterinärmyndighet (Mattilsynet)

RESA MED HUND (1-5 ST) INOM SAMTLIGA EU-LÄNDER
För att kunna resa inom EU krävs pass till smådjur, godkänd ID-märkning och godkänd rabiesvaccination.

Således krävs att hunden är över 3 månader gammal innan den blivit vaccinerad mot rabies, blivit ID-märkt och pass är utfärdat. Det tar 3 veckor innan man får passera EU-gräns efter rabiesvaccinationen.

Det inte krav men rekommenderat vid resa i Europa att vaccinera mot Leptospira samt att ge parasitavvisande läkemedel för att minska risken för brun hundfästing och sjukdomarna hjärtmask, babesia, hepatozoonos, monocytär ehrlichios och leishmania. Vid resor till medelhavet där smittrycket av Leishmania är högt rekommenderas vaccination mot sjukdomen.

Brucella är en bakteriell infektion som finns utomlands och smittar t.ex. vid parning. Smittan orsakar feber, bitestikel- och testikelinflammation alt. slidinflammation och infertilitet. Någon effektiv profylax eller behandling på hund saknas. Sjukdomen kan smitta människa.

RESA TILL EU-LÄNDERNA STORBRITANNIEN, IRLAND OCH MALTA
För resa genom eller till dessa länder krävs dessutom dokumenterad avmaskning mot dvärgbandmasken av distriktsveterinär (officiell) veterinär.

RESA TILL EU-LANDET FINLAND
För resa genom eller till Finland krävs dessutom dokumenterad avmaskning mot dvärgbandmasken av veterinär.

RESA MED HUND TILL SPANIEN
Rabies har nyligen upptäckts på hund vilket kan medföra särskilda restriktioner till Spanien.

Veterinärmyndigheter i EU och EFTA