Kastration hund

Lerums djurklinik erbjuder kastration på hanar och honor på de flesta smådjur t.ex. hund, katt, kanin och marsvin. För exotiska djur hänvisas till exotiska avdelningen på Blå Stjärnans djursjukhus i Göteborg.

Kastration tik
Anledning: För att ta bort löpningsbeteende, förhindra fortplantning, förebygga och förhindra sjukdomar t.ex. livmoderinflammation.

Tidigast rekommenderad ålder för kastration av tik är från 6 månaders ålder. Operationen innebär att äggstockar och livmoder avlägsnas. Hon får vara i stillhet ca 14 dagar efter ingreppet och under ytterligare 2 veckor undviks ansträngning.

På morgonen mellan 8.30 och 9.00 på operationsdagen är ni välkomna att lämna er hund. Vi låter henne vänja sig vid oss och den nya miljön innan vi ger lugnande och söver henne allt för att minska risken för obehag och rädsla. Hämtning sker tidigast efter lunch och då det passar er.

Kastration hanhund
Anledning: Reducera hanhundsagressivitet, förhindra fortplantning och förebygga sjukdomar.

Tidigast rekommenderad ålder för kastration av hanhund är från 6 månaders ålder. Operationen innebär att testiklarna avlägsnas. Han får vara i stillhet de närmaste dagarna efter ingreppet och såret läker på ca 10 dagar.

På morgonen mellan 8.30 och 9.00 på operationsdagen är ni välkomna att lämna er hund. Vi låter honom vänja sig vid oss och den nya miljön innan vi ger lugnande och söver honom allt för att minska risken för obehag och rädsla. Hämtning sker tidigast efter lunch och då det passar er.

Att vaccinera hund

Sjukvård