Kastration katt

Lerums djurklinik erbjuder kastration på hanar och honor på de flesta smådjur t.ex. hund, katt, kanin och marsvin. För exotiska djur hänvisas till exotiska avdelningen på Blå Stjärnans djursjukhus i Göteborg.

Kastration honkatt
Anledning: För att ta bort löpningsbeteende, förhindra fortplantning, förebygga och förhindra sjukdomar.

Rekommenderad ålder för kastration av honkatt är från 6 månaders ålder. Operationen innebär att äggstockar och livmoder avlägsnas och det blir ett litet ca 1-2 cm stort sår på magen. Hon får vara inomhus de närmaste dagarna efter ingreppet och såret läker på ca 10-14 dagar.

På morgonen mellan 8.30 och 9.00 på operationsdagen är ni välkomna att lämna er katt. Vi ger lugnande och söver då hon har acklimatiserat sig för att ge en lugn sövning. Hämtning sker tidigast efter lunch och då det passar er.

Ofta passar man på att ID-märka och vaccinera katten i samband med kastration.

Kastration hankatt
Anledning: Reducera agressivitet, minska urinmarkering, förhindra fortplantning och förebygga sjukdomar relaterade till slagsmål med andra katter.

Rekommenderad ålder för kastration av hankatt är från 6 månaders ålder. Operationen innebär att testiklarna avlägsnas. Han får vara inomhus tills morgonen efter ingreppet och såret läker på ett par dagar.

På morgonen mellan 8.30 och 9.00 på operationsdagen är ni välkomna att lämna er katt. Vi ger lugnande och söver då han har acklimatiserat sig för att ge en lugn sövning. Hämtning sker tidigast efter lunch och då det passar er.

Ofta passar man på att ID-märka och vaccinera katten i samband med kastration.

ID-märkning

Att vaccinera katt